Eliodoro Matte Larraín (2017)

images2b252842529.jpgEliodoro Matte Larraín es un millonario chileno, entre los 5 más ricos de este país. Además de su riqueza, es tremendamente poderoso. Históricamente ha movido los hilos de su influencia en su beneficio y demuestra en su persona el legado de una oligarquía cerrada, prepotente y que muchas veces, roza la ilegalidad y constantemente, la ética.

La influencia de la familia viene de bien atrás y comienza con el monopolio de CMPC cuando recurrió a sus contactos políticos, como el presidente de la República de la época, Arturo Alessandri Palma, cuya hija Rosa Ester se casó con Arturo Matte Larraín, primo de Eliodoro.

Hasta hace muy poco, la familia también estaba insertada en el gobierno de Michelle Bachelet con el ministro de energía Máximo Pacheco Matte –que a la vez uno de sus yernos es nada más ni nada menos que Sebastián Pizarro Cristi, uno de los hijos del senador Jorge Pizarro formalizado por facturas ideológicamente falsas-.

“Los dueños de Chile somos nosotros, los dueños del capital y del suelo; lo demás es masa influenciable y vendible; ella no pesa como opinión ni prestigio”. Las palabras corresponden a Eduardo Matte Perez, en 1889 cuando era canciller de Chile. Él fue bisabuelo de Eliodoro Matte Larraín.

En la actualidad, él y su familia controlan el área forestal con CMPC, y sus negocios pasan por la construcción (Volcán S.A), el rubro eléctrico (Colbún), las telecomunicaciones (Entel), el sistema bancario (Bice) y portuario (Puertos y Logística).

Su explosión de patrimonio se produce en los vínculos mismos con el régimen militar y como base apoyados por el decreto ley 701 –tan de moda este año por los masivos y polémicos incendios forestales en Chile- que favoreció a la industria mencionada. En 1981 Eliodoro asumió la gerencia general de la CMPC  la que controla sus inversiones en las áreas financiera (Banco Bice) y forestal (Mininco). Un tiempo más tarde, y tras el proceso de privatizaciones –costos subvalorados de empresas que se repartieron entre empresarios-, ingresaría en los sectores energético (Colbún) -que conduce su hermano Bernardo- portuario y telecomunicaciones (Entel). Patricia, socióloga de la Universidad Católica, formaba parte del staff de la dictadura en lo que entonces se llamó Oficina de Planificación Nacional (Odeplan) y además fue secretaria –o asesora- personal de Augusto Pinochet.

Tampoco ha estado exento de la política, entre otras cosas fue líder de la Secretaría Nacional de la Juventud durante el régimen y militó en Renovación Nacional (RN) hasta 1992.

Por si fuera poco, desestabilizaron el gobierno de Salvador Allende y promovieron el golpe de Estado a través de la campaña de publicidad “la Papelera, no”. Indiferente al momento político de ese gobierno, actuar directamente en contra es una acción delicada en una democracia, aún en crisis. Detalles completos de esta campaña lo puedes ver aquí.

También se le adjudica complicidad en la comuna de Laja durante el régimen. Alfredo Rehren Pulido era el comandante a cargo y luego de retirarse entró como empleado a la papelera.

“El militar que comandó todas las detenciones y las muertes, tanto en Laja como en Los Ángeles y todas las cercanías, que era el jefe del regimiento, el comandante del Regimiento de Los Ángeles, Alfredo Rehren Pulido, luego de enviar una patrulla militar de inteligencia al interior de la Papelera de Laja se jubila y pasa a trabajar a la Papelera”, dice el periodista Javier Rebolledo, autor del libro “A la sombra de los cuervos”, una complicidad indiscutible de parte de un ciudadano.

Sus irregularidades son incomprensibles. Hace menos de un año, en un predio de Forestal Mininco, la PDI encontró 85 ejemplares de cannabis sativa en estado de cultivo las cuales alcanzaban los 3 metros de altura. Más detalles de esta noticia acá.

Sus redes lo configura como parte del directorio de la Universidad Finis Terrae, ligada a los Legionarios de Cristo; Patricia Matte participa del ultraconservador Instituto Libertad y Desarrollo, cuyo consejo comparte con los ex ministros de Pinochet, Carlos Cáceres, Hernán Felipe Errázuriz y Hernán Büchi, del consejo asesor de Canal 13 y de la Sociedad de Instrucción Primaria, en tanto, Bernardo es vicepresidente de la Fundación Paz Ciudadana, que preside Agustín Edwards.

Colusión tissue

En 2015 CMPC se auto acusó a la Fiscalía Nacional Económica  (FNE) de haberse coludido durante 11 años con SCA (ex Pisa), para subir los precios y mantener las cuotas de mercado de los productos tissue. Matte se desatendió de responsabilidades y apuntó a sus ejecutivos.

En diciembre de ese año renunció a la presidencia del Centro de Estudios Públicos (CEP), un estudio que le es propio y un cargo que ocupaba desde 1987.

El 18 de marzo de 2016, anunció a la Superintendencia de Valores y Seguros (SVS), que dejaba CMPC. Para el cargo se designó a Luis Felipe Gacitúa como el nuevo presidente, un conocido en las empresas de los Matte.

El resultado fue una sentencia de compensación en la que CMPC depositó $97mil millones en una cuenta del BancoEstado destinados a repartir a todos los chilenos mayores de 18 años. Este acuerdo es un gran negocio legal por cuanto se estafó en más de 500 millones de dólares a los consumidores chilenos, unos 330.567.150.000 –sí, son billones- en moneda de hoy. Además, el acuerdo se realizó a pesar de que se supo que los ejecutivos de la CMPC ocultaron registros contables, utilizaron celulares de prepago, se deshicieron de computadores y los arrojaron al canal San Carlos, según investigaciones policiales y judiciales.

La transferencia de esa compensación es un depósito renovable a 32 días acordados con la Corporación Nacional de Consumidores y Usuarios de Chile (Conadecus).

“Será destinado íntegramente a restitución para los consumidores en la forma y fecha que determine la mesa que encabeza el Sernac” dijeron en Conadecus.

Aún el Tribunal de Justicia debe ratificar el acuerdo, lo que no ha sido posible ya que el Sernac, no se ha pronunciado si aceptará dicho acuerdo o si optará por seguir trabajando en la mesa de diálogo que configuran además la empresa y la Conadecus.

A pesar de lo anterior, este 2017 CMPC mantuvo su monopolio con un 76% de la cuota de mercado, una baja de 6 puntos desde 2007 cuando tuvieron un 83,9% según Euromonitor.

Y a raíz del caso de colusión tissue surgió la figura de Patricio Gómez Bahamondes. Un hombre que por 40 años se había mantenido en silencio ante el poder de los Matte. A él, le endosaron la responsabilidad de haber firmado garantías por créditos que no se pagaron, aunque lo había autorizado el directorio –Eliodoro era parte de éste- en la empresa Aceros Andes mientras Gómez era gerente de Finanzas. Huyó del país a la Argentina esperando que la empresa cumpliera la promesa de arreglar las cosas, no lo hicieron y al volver, terminó preso. La historia es para no creer y está con detalles en un reportaje de Ciper acá.

La extensión de la red

Eliodoro Matte ha sido históricamente influenciado por su mujer, Pilar Capdevila. Ella lo vinculó espiritual y económicamente a John O’Reilly y a la Legión de Cristo. También a Fernando Karadima, el cura que los casó en una ceremonia privada (Matte financió su defensa en tribunales e incluso presionó al Fiscal Nacional Sabas Chahuán). Estos dos sacerdotes fueron acusados del mismo delito: abuso sexual. Además, Capdevilla apuntó a James Hamilton, principal testigo en el caso, como un actor, nada más ni nada menos que en medio del proceso.

images2b252832529.jpg

Al cura O’Reilly lo invitaban a comer, le regalaron un auto y el llamado Cerro del Medio en La Dehesa. La decisión de donarle el Cerro del Medio a la Legión distanció a Matte de su íntimo amigo Raúl Ducci, a quien le había encomendado lotear los faldeos del cerro para construir viviendas. De un momento a otro le quitó el negocio a Ducci, sin explicación, provocándole un severo daño económico.

descarga2b252872529.jpg

En esa negociación, los Matte dejaron de pagar más de siete mil millones de pesos en contribuciones por el cerro del Medio de la Dehesa, gracias a que consiguió –bajo la influencia de su poder- que el Servicio de Impuestos Internos (SII) lo mantuviera como agrícola, pese a que estaba en el Plan Regulador de Lo Barnechea como urbano. El terreno de 42 hectáreas, fue vendido en 45.283 millones de pesos pese a ser considerado un espacio agrícola por parte del SII y estaba tasado en solo 237 millones de pesos.

Esas 42 hectáreas del exclusivo barrio de La Dehesa fueron incluidas en 2002 en el Plan Regulador de Lo Barnechea dentro de la zona urbana, pero sus dueños lograron que el SII las siguiera catalogando como agrícolas durante 10 años más, lo que les permitió pagar sólo 2,3 millones de pesos anuales por impuestos territoriales. Hoy se sabe que bajo su verdadera tasación las contribuciones anuales que debía pagar serían de 885 millones de pesos. Aunque para comienzos de 2012 ya tenía todas las redes viales, eléctricas y sanitarias operativas, costeadas con fondos públicos de la Municipalidad de Lo Barnechea, los Matte pagaron un impuesto territorial irrisorio, como si ese enorme terreno fuera equivalente a una pequeña vivienda DFL2 de 50 metros cuadrados.

Eliodoro es íntimo amigo de Agustín Edwards (otro gran poderoso dueño de El Mercurio S.A.) y según María Olivia Monckeberg (periodista investigadora con varios libros a su haber) ha influido con presiones permanente en la función de la prensa nacional. (Para complementar, su hermano Bernado fue parte del consejo directivo de TVN).

Colateralmente fue el que generó la renuncia de René Cortázar y Jaime Moreno Laval. Según relata Monckeberg, James Hamilton señaló durante las investigaciones del caso de Karadima que le parecía muy terrible ver que a gente con poder económico como Eliodoro Matte le dieran una audiencia con el fiscal nacional. Esto en referencia a que Eliodoro se reunió en persona con Sabas Chahuán el 12 de mayo de 2010 y que al poco se interrumpió la investigación del fiscal Xavier Armendáriz y la causa llegó a la justicia antigua.

Arturo Fontaine también sufrió su mano y lo despidió. Principalmente por su ingreso al directorio del Museo de la Memoria y los Derechos Humanos y ciertos artículos contrarios ideológicamente desde el Centro de Estudios Públicos (CEP) rebelde a los intereses de los Matte, le pasaron la cuenta.

Para fundar el CEP, Matte aportó US$15 millones; los demás fueron Wolf Von Appen, la Fundación Reinaldo Solari, Jean Paul Luksic, José Said, Luis Enrique Yarur y Roberto Angelini con US$4 millones cada uno; Juan Andrés Camus, Jorge Errázuriz y Juan Obach González con US$800 mil. Impresiona el poder de los apellidos en ese grupo; Said, Angelini, Matte, Luksic, Solari, Yarur son 6 de las 10 familias más millonarias del país.

Del tissue a los pañales

Luego vino la colusión de los pañales en la que CMPC pactó precios con la multinacional Kimberly Clark entre los años 2002 y 2009. Entre ellos tuvieron varias reuniones alta gerencia, definían precios y posicionamiento hasta que comenzaron a competir, sin embargo, solo nos enteramos cuando estaba prescrita (los casos de colusión prescriben en un plazo de 5 años).

Hidroaysen

Dieron un fuerte golpe al gobierno de Michelle Bachelet al paralizar el estudio de impacto ambiental de la línea de transmisión de HidroAysén, argumentando la falta de una política energética clara.

La decisión fue a través de Colbún porque en el clan no están dispuestos a asumir todos los costos económicos, sociales y de imagen que este proyecto implica. Como no, con tanta llama alrededor de sus nombres.

El primer comunicado de Colbún, firmado por Bernardo Larraín Matte en su calidad de presidente del directorio, decía que la empresa del Grupo Matte, que posee el 49% de las acciones de HidroAysén S.A., “estima que no están dadas las condiciones para desarrollar proyectos energéticos de esta magnitud y complejidad”.

El senador Antonio Horvarth (RN), uno de los más duros opositores a la construcción de las centrales, insistió en que el proyecto hidroeléctrico tiene “riesgos económicos” evidentes. Para él, HidroAysén es un proyecto “cada vez más inviable, y no sólo la línea de transmisión. Lo que corresponde es hacer una planificación estratégica de energía de la que carece nuestro país desde hace 25 años”.

Al salir de la papelera Eliodoro Matte dijo “somos humanos y podemos cometer errores”, pero este recuento demuestra una voluntad y una forma de hacer las cosas, distinto a una puntualidad.

Si te gustó este artículo, ¡compártelo! ¡Gracias!

129 thoughts on “Eliodoro Matte Larraín (2017)”

  1. Thank you very much for sharing. Your article was very helpful for me to build a paper on gate.io. After reading your article, I think the idea is very good and the creative techniques are also very innovative. However, I have some different opinions, and I will continue to follow your reply.

  2. Pingback: Sciences Diyala

  3. Pingback: วิธีการ สมัครสมาชิก 2LOTVIP

  4. Sight Care is a daily supplement proven in clinical trials and conclusive science to improve vision by nourishing the body from within. The Sight Care formula claims to reverse issues in eyesight, and every ingredient is completely natural.

  5. Neotonics is an essential probiotic supplement that works to support the microbiome in the gut and also works as an anti-aging formula. The formula targets the cause of the aging of the skin.

  6. FitSpresso stands out as a remarkable dietary supplement designed to facilitate effective weight loss. Its unique blend incorporates a selection of natural elements including green tea extract, milk thistle, and other components with presumed weight loss benefits.

  7. Gorilla Flow is a non-toxic supplement that was developed by experts to boost prostate health for men. It’s a blend of all-natural nutrients, including Pumpkin Seed Extract Stinging Nettle Extract, Gorilla Cherry and Saw Palmetto, Boron, and Lycopene.

  8. Dentitox Pro is a liquid dietary solution created as a serum to support healthy gums and teeth. Dentitox Pro formula is made in the best natural way with unique, powerful botanical ingredients that can support healthy teeth.

  9. Kerassentials are natural skin care products with ingredients such as vitamins and plants that help support good health and prevent the appearance of aging skin. They’re also 100% natural and safe to use. The manufacturer states that the product has no negative side effects and is safe to take on a daily basis.

  10. BioFit is an all-natural supplement that is known to enhance and balance good bacteria in the gut area. To lose weight, you need to have a balanced hormones and body processes. Many times, people struggle with weight loss because their gut health has issues.

  11. GlucoBerry is one of the biggest all-natural dietary and biggest scientific breakthrough formulas ever in the health industry today. This is all because of its amazing high-quality cutting-edge formula that helps treat high blood sugar levels very naturally and effectively.

  12. TerraCalm is an antifungal mineral clay that may support the health of your toenails. It is for those who struggle with brittle, weak, and discoloured nails. It has a unique blend of natural ingredients that may work to nourish and strengthen your toenails.

  13. Boostaro increases blood flow to the reproductive organs, leading to stronger and more vibrant erections. It provides a powerful boost that can make you feel like you’ve unlocked the secret to firm erections

  14. EyeFortin is a natural vision support formula crafted with a blend of plant-based compounds and essential minerals. It aims to enhance vision clarity, focus, and moisture balance.

  15. SynoGut is an all-natural dietary supplement that is designed to support the health of your digestive system, keeping you energized and active.

  16. Amiclear is a dietary supplement designed to support healthy blood sugar levels and assist with glucose metabolism. It contains eight proprietary blends of ingredients that have been clinically proven to be effective.

  17. Introducing FlowForce Max, a solution designed with a single purpose: to provide men with an affordable and safe way to address BPH and other prostate concerns. Unlike many costly supplements or those with risky stimulants, we’ve crafted FlowForce Max with your well-being in mind. Don’t compromise your health or budget – choose FlowForce Max for effective prostate support today!

  18. The Quietum Plus supplement promotes healthy ears, enables clearer hearing, and combats tinnitus by utilizing only the purest natural ingredients. Supplements are widely used for various reasons, including boosting energy, lowering blood pressure, and boosting metabolism.

  19. Neurodrine is a fantastic dietary supplement that protects your mind and improves memory performance. It can help you improve your focus and concentration.

  20. Puravive introduced an innovative approach to weight loss and management that set it apart from other supplements. It enhances the production and storage of brown fat in the body, a stark contrast to the unhealthy white fat that contributes to obesity.

  21. Glucofort Blood Sugar Support is an all-natural dietary formula that works to support healthy blood sugar levels. It also supports glucose metabolism. According to the manufacturer, this supplement can help users keep their blood sugar levels healthy and within a normal range with herbs, vitamins, plant extracts, and other natural ingredients.

  22. TropiSlim is a unique dietary supplement designed to address specific health concerns, primarily focusing on weight management and related issues in women, particularly those over the age of 40.

  23. HoneyBurn is a 100% natural honey mixture formula that can support both your digestive health and fat-burning mechanism. Since it is formulated using 11 natural plant ingredients, it is clinically proven to be safe and free of toxins, chemicals, or additives.

  24. Metabo Flex is a nutritional formula that enhances metabolic flexibility by awakening the calorie-burning switch in the body. The supplement is designed to target the underlying causes of stubborn weight gain utilizing a special “miracle plant” from Cambodia that can melt fat 24/7.

  25. Erec Prime is a cutting-edge male enhancement formula with high quality raw ingredients designed to enhance erection quality and duration, providing increased stamina and a heightened libido.

  26. With its all-natural ingredients and impressive results, Aizen Power supplement is quickly becoming a popular choice for anyone looking for an effective solution for improve sexual health with this revolutionary treatment.

  27. Prostadine is a dietary supplement meticulously formulated to support prostate health, enhance bladder function, and promote overall urinary system well-being. Crafted from a blend of entirely natural ingredients, Prostadine draws upon a recent groundbreaking discovery by Harvard scientists.

  28. t’s Time To Say Goodbye To All Your Bedroom Troubles And Enjoy The Ultimate Satisfaction And Give Her The Leg-shaking Orgasms. The Endopeak Is Your True Partner To Build Those Monster Powers In Your Manhood You Ever Craved For..

  29. Claritox Pro™ is a natural dietary supplement that is formulated to support brain health and promote a healthy balance system to prevent dizziness, risk injuries, and disability. This formulation is made using naturally sourced and effective ingredients that are mixed in the right way and in the right amounts to deliver effective results.

  30. Nervogen Pro, A Cutting-Edge Supplement Dedicated To Enhancing Nerve Health And Providing Natural Relief From Discomfort. Our Mission Is To Empower You To Lead A Life Free From The Limitations Of Nerve-Related Challenges. With A Focus On Premium Ingredients And Scientific Expertise.

  31. InchaGrow is an advanced male enhancement supplement. Discover the natural way to boost your sexual health. Increase desire, improve erections, and experience more intense orgasms.

  32. Pingback: 911

  33. Pingback: link

  34. Pingback: list

  35. What makes Sumatra Slim Belly Tonic even more unique is its inspiration from the beautiful Indonesian island of Sumatra. This supplement incorporates ingredients that are indigenous to this stunning island, including the exotic blue spirulina. How amazing is that? By harnessing the power of these rare and natural ingredients, Sumatra Slim Belly Tonic provides you with a weight loss solution that is both effective and enchanting.

  36. What makes Sumatra Slim Belly Tonic even more unique is its inspiration from the beautiful Indonesian island of Sumatra. This supplement incorporates ingredients that are indigenous to this stunning island, including the exotic blue spirulina. How amazing is that? By harnessing the power of these rare and natural ingredients, Sumatra Slim Belly Tonic provides you with a weight loss solution that is both effective and enchanting.

  37. Discover Prostadine, your go-to supplement for maintaining optimal prostate health as you age. With nine natural ingredients dedicated to protecting and enhancing prostate well-being, this formula is your proactive solution for preventing issues and ensuring a healthy prostate as you grow older. Prioritize your prostate health with Prostadine for a vibrant, worry-free future.

  38. Prostadine helps clear out inflammation in the prostate.Prostadine claims the root cause of most prostate issues is due to the accumulation of toxic mineral buildup due to hard water. When unchecked, this toxic buildup leads to inflammation in the prostate and the rest of your urinary tract. This impairs your ability to urinate, ejaculate, and produce hormones needed for your overall health.

  39. Pingback: a

  40. Sumatra Slim Belly Tonic is a unique weight loss supplement that sets itself apart from others in the market. Unlike other supplements that rely on caffeine and stimulants to boost energy levels, Sumatra Slim Belly Tonic takes a different approach. It utilizes a blend of eight natural ingredients to address the root causes of weight gain. By targeting inflammation and improving sleep quality, Sumatra Slim Belly Tonic provides a holistic solution to weight loss. These natural ingredients not only support healthy inflammation but also promote better sleep, which are crucial factors in achieving weight loss goals. By addressing these underlying issues, Sumatra Slim Belly Tonic helps individuals achieve sustainable weight loss results.

  41. Sugar Defender transcends symptom-focused interventions, delving into the root causes of glucose imbalance. It stands as a dynamic formula that seamlessly aligns with the body’s intrinsic mechanisms, presenting a distinctive and holistic approach to enhancing overall well-being. Beyond a mere supplement, Sugar Defender emerges as a strategic ally in the pursuit of balanced health.

  42. Alpilean is a natural dietary formula that has been proven to provide multiple health benefits. In order to experience these benefits, it is important to follow the recommended usage instructions. Unlike other supplements, Alpilean delivers on its promises and delivers results.

  43. Red Boost comes with a 180-day, 100% money-back guarantee, which means that customers have 180 days from the date of purchase to try the product and see if it works for them. Within this time frame, they can ask for a full refund if they are not happy with the results.

  44. Sumatra Slim Belly Tonic is a unique weight loss supplement that sets itself apart from others in the market. Unlike other supplements that rely on caffeine and stimulants to boost energy levels, Sumatra Slim Belly Tonic takes a different approach. It utilizes a blend of eight natural ingredients to address the root causes of weight gain. By targeting inflammation and improving sleep quality, Sumatra Slim Belly Tonic provides a holistic solution to weight loss. These natural ingredients not only support healthy inflammation but also promote better sleep, which are crucial factors in achieving weight loss goals. By addressing these underlying issues, Sumatra Slim Belly Tonic helps individuals achieve sustainable weight loss results.

  45. Fluxactive Complete’s formulation contains only organic ingredients that have been shown to improve prostate health. These ingredients work together to provide your body with the nutrients it requires. Your overall health improves once your body receives a healthy dose of these nutrients.

  46. Sugar Defender transcends symptom-focused interventions, delving into the root causes of glucose imbalance. It stands as a dynamic formula that seamlessly aligns with the body’s intrinsic mechanisms, presenting a distinctive and holistic approach to enhancing overall well-being. Beyond a mere supplement, Sugar Defender emerges as a strategic ally in the pursuit of balanced health.

  47. Sugar Defender introduces a meticulously curated ensemble of eight key ingredients, each strategically selected to champion healthy blood sugar levels and facilitate weight loss. These ingredients collaborate to enhance the supplement’s effectiveness through diverse mechanisms, including energy elevation, fat burning, and metabolism stimulation, all while providing direct support for maintaining healthy blood glucose levels. Here is an insightful overview of each ingredient along with its purported functionality according to the manufacturer:

  48. Sugar Defender orchestrates a reduction in blood sugar levels through multifaceted pathways. Its initial impact revolves around enhancing insulin sensitivity, optimizing the body’s efficient use of insulin, ultimately leading to a decrease in blood sugar levels. This proactive strategy works to prevent the storage of glucose as fat, mitigating the risk of developing type 2 diabetes.

  49. Sugar Defender transcends symptom-focused interventions, delving into the root causes of glucose imbalance. It stands as a dynamic formula that seamlessly aligns with the body’s intrinsic mechanisms, presenting a distinctive and holistic approach to enhancing overall well-being. Beyond a mere supplement, Sugar Defender emerges as a strategic ally in the pursuit of balanced health.

  50. Metanail is an effective solution specifically formulated to combat toenail fungus and brittle nails. Its exceptional effectiveness stems from its ability to target the primary culprit behind toenail fungus, known as T. Rubrum.